









「Teriyaki Omnipresence」
てりやき
会期:2024年7月22〜
会場:Curry Rice Gallery (Google Drive)
https://drive.google.com/drive/folders/1f4d9JBeml74HbbhnhiXBj-TqW2iibjH_?usp=sharing
ー
てりやき
写真家。路上などを観察しながら、具象的な被写体がクロースアップなどによって、抽象的に見える構図を意識しながら撮影している。主な展示に、2023「Fluffy Society」KOGANEI ART SPOT シャトー2F(東京)、2024「おおくぼ」callbox(東京)「Teriyaki Omnipresence」Curry Rice Gallery(オンライン)など。主なパフォーマンスに、2024「うあーパフォーマンスフェスティバル vol.5」白河市街地(福島)など。
ー
レビュー「遍在する匿名的・匿名的写真」坂本嘉明
てりやきの作品の一見の特徴は、街角や路上などの被写体をクロースアップすることによって、やや抽象的な形式に落とし込むことによって、色彩、形態、質感などフォーマリスティックな要素が浮かび上がるという特徴である。
そんなてりやき氏は、これまで、日本各地の路上などで撮影してきた数多くの写真の中から今回のカレーライスギャラリーに展示する作品を選出した。
そして、あろうことか、その作品の著作権をパブリックドメインとして、誰しもが公式に利用できるようにしてしまうというのだ。本来であれば、作品というのは著作権によって保護され、利用するときには、「作者」の許可が必要となってくる。
しかしながら、今回のてりやきの選ばれた作品には、なんの許可もなしに、商業利用から私的利用までできてしまうのだ。
そのことについて、てりやきは、「むしろ写真が流通する過程として、パフォーマティヴにしたい」と語っている。確かに、写真の流通は本来ならば商品として流通するよりもメディアとして流通する方が自然に思える。そうであれば、むしろ商品価値をつけるよりも、メディアとしてより多くの人に開かれるような形式をとった方が自然なのではないだろうか。
しかしながら、てりやきの作品は被写体がなんだかよくわからないような、形式主義的な芸術的な写真である。これがどこまで流通していくのか、そして利用されるのか、という問題は謎である。
しかし、そこがてりやきの本来の目的であるのである。商業利用や私的利用したいと多くの人が思える大衆的な写真ではない写真を、少数でもいいから、流通させることによって、オンライン上でのコミュニケーションツールとして写真を利用してもらいたい、ということなのかもしれない。
それは、ある種の形式主義的な写真の行き詰まりを打破する可能性をわずかながら帯びているといってもいいかもしれない。インスタグラムなどをはじめ、SNSでは、写真ほどこの現在の世界の中で増加している芸術形式も珍しいだろう。そんな中、てりやきの撮影する抽象的な写真というのは少数派である。しかし、世界中の人々が写真に毎日触れていることによって、リテラシーというのが上り、決して面白さが理解されないわけではない。
そんな中、てりやきはその抽象的で匿名性を持った写真が将来的に「Omnipresence(遍在)」する可能性というのに、むしろ肯定的な匿名性を抱いているのではないだろうか。
例えば誰がとったかわからない写真として流通してしまうリスクももちろんあるだろう。しかし、それこそが、このプロジェクトの「遍在する写真を社会の中へ解き放つ挑戦」なのである。
ー
坂本嘉明
インディペンデントキュレーター。主に芸術を社会との関係性として捉え、経済、贈与、言語、都市、地域などといったテーマを起点に、各地を旅しながら造形性や機能性が持つ批評性について思考を重ね、現代社会と未来を再考察するようなキュレーションを主に行っている。主なキュレーションに、2023年「Fluffy Society」KOGANEI ART SPOT シャトー2F、2024年「救済?」GALVANIZE gallery(宮城)、2025年「Redefining the World」GALVANIZE gallery(宮城)など。
ー
"Teriyaki Omnipresence"
Teriyaki
Date: July 22, 2024
Venue: Curry Rice Gallery (Google Drive)
https://drive.google.com/drive/folders/1f4d9JBeml74HbbhnhiXBj-TqW2iibjH_?usp=sharing
ー
Teriyaki
Photographer. While observing the streets, he takes pictures with a focus on creating compositions that make concrete subjects look abstract by using close-ups, etc. Major exhibitions include 2023 "Fluffy Society" KOGANEI ART SPOT Chateau 2F (Tokyo), 2024 "Ookubo" callbox (Tokyo), "Teriyaki Omnipresence" Curry Rice Gallery (online), etc. Major performances include 2024 "Uaa Performance Festival vol.5" Shirakawa City (Fukushima), etc.
ー
Review: “Omnipresent Anonymous/Anonymous Photography” by Yoshiharu Sakamoto
At first glance, Teriyaki’s works are characterized by the way he zooms in on subjects found on street corners or along roadsides, reducing them to a somewhat abstract form. In doing so, elements such as color, shape, and texture—formalist in nature—come to the fore.
For this exhibition at Curry Rice Gallery, Teriyaki has selected works from among the many photographs he has taken to date on streets around Japan.
Astonishingly, he has decided to place the copyright of these works in the public domain, making them officially available for anyone’s use. Ordinarily, a work of art is protected by copyright, requiring the author’s permission for use.
However, in Teriyaki’s selected pieces for this show, one can do anything from commercial to personal use without any permission at all.
Regarding this, Teriyaki comments that he wants “to make the act of photograph distribution itself performative.” Indeed, it may seem more natural for photographs to circulate as a medium rather than as a product. If that is so, it might be more natural to make them available as a medium to as many people as possible, rather than endow them with a certain product value.
That said, Teriyaki’s works are formalist, artistic photographs in which the subject is not always clear. It remains a mystery how widely these will circulate and how they might be used.
Nevertheless, that is precisely Teriyaki’s aim. Perhaps by allowing even a small number of these photographs—ones that may not be of widespread popular interest for commercial or personal use—to circulate, he wants people to employ them as tools for online communication.
One could say that this carries a small yet real possibility of breaking through the deadlock of a certain formalism in photography. Among social media platforms like Instagram, it is rare to find an art form that has proliferated as rapidly as photography in today’s world. In such a landscape, the abstract photographs Teriyaki shoots are in the minority. However, as people worldwide engage with photography on a daily basis, their visual literacy increases, and it’s not as though his work will remain forever unappreciated.
In the midst of all this, Teriyaki may well embrace a positive notion of anonymity—acknowledging the potential for these abstract, anonymous photos to achieve some sort of “omnipresence” in the future.
Of course, there is a risk that the photographs could circulate without anyone knowing who took them. But that, in fact, is the very “challenge of releasing omnipresent photographs into society” that this project embodies.
ー
Yoshiki Sakamoto
An independent curator whose practice interprets art primarily in relation to society, taking themes such as economy, gift-exchange, language, urban environments, and local communities as points of departure. He travels extensively, reflecting on the critical aspects of form and function, and curates exhibitions that prompt reevaluation of modern society and its future. Major curatorial projects include “Fluffy Society” (2023, KOGANEI ART SPOT Chateau 2F), “Salvation?” (2024, GALVANIZE gallery, Miyagi), and “Redefining the World” (2025, GALVANIZE gallery, Miyagi).