「成功への第一歩は、ハッピーハッピーガムテープ、ミケランジェロ風アイスクリームにな〜れ!から始まります」楡木真紀
会期:2024年7月10日(水)〜7月17日(水)
会場:Curry Rice Gallery(Google ドキュメント)
https://docs.google.com/document/d/1Cs2pDFZVnqQ5jS3x6drUWh3U19TmEQ8IrnJwyRkdRk4/edit?usp=sharing

楡木真紀

詩人。アーティスト。主に無目的な意味の関係性を目指した散文詩の執筆や全くもって関係のないナンセンスなことを書く自由日記、レディメイドのインスタレーションを制作したり、柔らかい鏡を使ったパフォーマンス、他のアーティストのパフォーマンスや個展タイトルの考案などをしている。主な展示に、2024年「王国がくしゃみをするとき、あなたはマイクロウェーブしている?」callbox(東京)、「成功への第一歩は、ハッピーハッピーガムテープ、ミケランジェロ風アイスクリームにな〜れ!から始まります」Curry Rice Gallery(オンライン)など。主なパフォーマンスに、2024年「一那由多のちょんまげスプーン」千秋公園大手門の堀遊歩道(秋田)、「しまうまのお腹でそのUFOは休憩をする」門司港駅周辺(福岡)など。

http://makiniregi.xyz/

レビュー「脱構築されるパフォーマティヴ・アプローチとしての現代的ドキュメンテーション」坂本嘉明

楡木真紀の「成功への第一歩は、ハッピーハッピーガムテープ、ミケランジェロ風アイスクリームにな〜れ!から始まります」は、ナンセンスな散文という極めて曖昧な形式をとった一見すると脆弱性を持った現代美術のプロジェクトである。

また、Curry Rice Galleryという展示空間も実際の物理的空間を持たない「パフォーマティヴ」なギャラリーとして機能すべく生まれたという。これもまた、実際のホワイトキューブのような伝統的な現代美術空間として鑑賞体験が可能となるという「ニュートラル」な鑑賞体験に対しては脆弱性を持っている。

しかしながら、それらの脆弱性を逆手に取るように楡木真紀は、トリッキーに言葉を弄ぶ。それは、タイトル「成功への第一歩は、ハッピーハッピーガムテープ、ミケランジェロ風アイスクリームにな〜れ!から始まります」が象徴するように、「ハッピーハッピーガムテープ」「ミケランジェロ風アイスクリーム」などは、まるで子どもの言葉あそびのように突拍子もない組み合わせであり、一見してどんなイメージを描けばいいのか戸惑わせる。つまり、ナンセンスであるべきであるということを根底的に強調している。

そして、グーグルドキュメントというリアルタイムでスマートフォン上で散文が更新されていく瞬間を鑑賞者は鑑賞することができ、紙媒体や固定されたインスタレーション空間では成しえなかった「時間と場所のズレ」を強調し、閲覧者が能動的に「ナンセンス」を受容していく手がかりを与える。それは、ホワイトキューブ的展示空間からオンラインでのスマートフォン上の展示空間にむしろ価値として重きが置かれていることを彼女は強調したいのではないだろうか。

結果的に、散文の持つ不条理や不可解さは、単なる言語実験の面白さに留まらない。むしろ、意味の喪失と再生を繰り返すテクストとの遭遇を通じて、「そこにあるものを自明とはみなせない」という状態へと私たちを導く。そうした体験そのものが、私たちが日常において無自覚に接している言語や情報を、一度「解体」して再構成する行為が、思考や感覚を拡張する出発点になるという示唆にあるのかもしれない。

そういった意味で、彼女の試みはただ単にナンセンスな試みをしたいのではなく、確信犯的にナンセンスであることによって、意味という強度を脱構築しようとしている。それは、ただ単にポストモダン的な試みなのではなく、現代のスマートフォン上でのコミュニケーションにおいて、意味が強度を持たなければコミュニケーションが成立しないことや、逆にどこまででも多義的に解釈することができ、ストレスにつながることなど、現代社会的な問題まで孕んでいる。

総じて本展は、ナンセンスをナンセンスとして楽しむ余白を感じさせながらも、言葉やイメージ、オンラインとオフラインの境界に潜む意味を再考させる批評的な機会を提供している。観客をただの受け身にさせず、リアルタイムで詩の発見に「巻き込む」試みは、「読む」という行為そのものを拡張させ、最終的にポスト・インターネットアート的な射程まで含めて、芸術の枠組みそのものへ問いを投げかける。

坂本嘉明

インディペンデントキュレーター。主に芸術を社会との関係性として捉え、経済、贈与、言語、都市、地域などといったテーマを起点に、各地を旅しながら造形性や機能性が持つ批評性について思考を重ね、現代社会と未来を再考察するようなキュレーションを主に行っている。主なキュレーションに、2023年「Fluffy Society」KOGANEI ART SPOT シャトー2F、2024年「救済?」GALVANIZE gallery(宮城)、2025年「Redefining the World」GALVANIZE gallery(宮城)など。

"The first step to success is Happy Happy Packaging Tape, Michelangelo-style Ice Cream!" Maki Niregi
Dates: Wednesday, July 10, 2024 - Wednesday, July 17, 2024
Venue: Curry Rice Gallery (Google Docs)
https://docs.google.com/document/d/1Cs2pDFZVnqQ5jS3x6drUWh3U19TmEQ8IrnJwyRkdRk4/edit?usp=sharing

Maki Niregi

Poet. Artist. I mainly write prose poems that aim for purposeless relationships, free diaries in which I write completely unrelated nonsense, readymade installations, performances using soft mirrors, and inventing titles for other artists' performances and solo exhibitions. Major exhibitions include "When the Kingdom Sneezes, Are You Microwaving?" callbox (Tokyo) in 2024, "The first step to success starts with happy happy duct tape, become Michelangelo-style ice cream!" Curry Rice Gallery (online) etc. Major performances include "Ichinauta's Chonmage Spoon" Senshu Park Otemon Gate Moat Promenade (Akita) in 2024, and "The UFO Takes a Break in the Belly of the Zebra" around Mojiko Station (Fukuoka).

http://makiniregi.xyz/

Review: “Contemporary Documentation as a Performative Approach Undergoing Deconstruction” By Yoshiki Sakamoto

Maki Niregi’s “The First Step to Success Begins with ‘Happy Happy Duct Tape, Become Michelangelo-Style Ice Cream!’” initially appears to be a contemporary art project of considerable fragility, taking the highly ambiguous form of “nonsense prose.”

Moreover, Curry Rice Gallery—an exhibition space that does not exist as a physical location—was established to function as a “performative” gallery. This setup, too, is inherently vulnerable if compared to a traditional contemporary art space like the white cube, which typically guarantees a more “neutral” viewing experience.

Nevertheless, Niregi deftly turns this sense of vulnerability to her advantage by playfully manipulating language. As the title “The First Step to Success Begins with ‘Happy Happy Duct Tape, Become Michelangelo-Style Ice Cream!’” suggests, phrases such as “Happy Happy Duct Tape” and “Michelangelo-Style Ice Cream” come off as outlandish combinations akin to a child’s word game, initially causing viewers to hesitate over what kind of imagery to envision. This underscores the fundamentally nonsensical nature she insists upon.

Additionally, through Google Docs, viewers can witness these pieces of prose updating in real time on their smartphones, an experience that highlights the “slippage in time and place” that cannot be reproduced by static print media or a fixed installation space. By giving readers a prompt for actively embracing “nonsense,” the work underscores the shifting of value from the white cube–style exhibition space to an online, smartphone-based display environment. It is as though Niregi is emphasizing the importance of this alternative space.

Consequently, the absurdity or unintelligibility of her prose transcends mere linguistic experimentation. Through repeated encounters with texts that lose and regain meaning, viewers are guided to a state where “nothing can be taken as self-evident.” Such an experience suggests that our unconscious engagement with language and information in daily life can be “disassembled” and reconfigured—an act that may serve as a starting point for expanding both thought and perception.

In this sense, her objective is not merely to deliver a frivolous exercise in nonsense; rather, she is employing nonsense as a calculated strategy to deconstruct the “force” that meaning conventionally holds. This approach is not purely postmodern. It also reflects the issues of modern society, especially the way communication on smartphones demands that meaning possess a certain potency in order to be understood. At the same time, meaning can be endlessly reinterpreted, leading to potential stress—an aspect of the complexities of communication in today’s world.

Overall, this exhibition leaves space for us to appreciate nonsense for nonsense’s sake, even as it encourages critical reflection on language, imagery, and the precarious boundaries between the online and offline realms. By preventing visitors from remaining passive and instead “enveloping” them in the real-time discovery of poetry, Niregi expands the act of “reading” itself. Ultimately, her work engages with the reach of post-internet art, challenging the very framework of art as we know it.

Yoshiki Sakamoto

An independent curator whose practice interprets art primarily in relation to society, taking themes such as economy, gift-exchange, language, urban environments, and local communities as points of departure. He travels extensively, reflecting on the critical aspects of form and function, and curates exhibitions that prompt reevaluation of modern society and its future. Major curatorial projects include “Fluffy Society” (2023, KOGANEI ART SPOT Chateau 2F), “Salvation?” (2024, GALVANIZE gallery, Miyagi), and “Redefining the World” (2025, GALVANIZE gallery, Miyagi).